Tuesday, May 12, 2009

tekanan dan booster

hmm..

apa yang aku nak kongsi adalh pasal tekanan..
dalam menjalani kehidupan ini,banyak benda yang kita hadapi sebenarnya.
samada kita sedar atau tidak,hasil kerja kita ada berkait paut dengan tekanan.
tekanan atau pressure itu adalah sejenis tindakan seakan mendesak.

situasi pertama..adakah kita dapat membuat kerja tanpa perlu ada tekanan?jikalu jawapannya ya,maka anda adalah tegolong dari orang yang mampu berdikari.

situasi kedua..jika anda bukan jenis orang yang tidak dapat melakukan kerja tanpa diberi tekanan,maka anda perlu berubah.

situasi kedua ini contoh ahlinya adalh aku sendiri.kita tahu yang bilik x bersih dan bersepah.tetapi tidak ada tindakan unutk membersihkan bilik kerana tidak ada tekanan yang ditekankn.maka pada aku "biarlah dulu..ala lepak la..bukan da orang kecoh pown"

jadi apa yang diperlukan oleh orang yg diibaratkan seperti pahat dan penukul ini,adalah BOOSTER!!

Booster atau peransang ini diperlukan dalam bentuk motivasi.motivasi macam mana?
semua itu pada diri sendiri.kita perelu beermotivasi untuk melaksanakan sesuatu perkara tanpa perlu ada tekanan yang diletakkan pada kita.cara untuk mendapatkan motivasi adalah dengan mengambil contoh daripada orang lain dan kita sendiri menilai baik dan buruk sesuatu perkara.

kadang2 dalam menjalani kehidupan seharian,tekanan mampu membuatkan kerja lebih cepat,sesuatu perkara dpat disiapkan mengikut jadual dan seorang nenek mampu melompat longkang untuk selamatkan diri.

oleh itu,kita seharusnya menilai pada diri kita adakah kita perlukan tekanan tanpa bersikap ibarat pahat dan penukul.atau sebenarnya tekanan itu mampu membuatkan kita tabah dan cekal dalam menghadapi kehidupan yang penuh ranjau itu..

lu pikir la sendiri..

No comments:

Post a Comment